Er du klar over hvor mange timer dit barn bruger på nettet hver eneste dag? Måske har du en nogenlunde idé. Men er du så klar over hvilke hjemmesider og hvad for noget indhold, dit barn bevæger sig rundt i? Virksomheder og brands forsøger mere end nogensinde at fange dit barn på nettet – vi fortæller dig hvordan!
Content marketing – den nye markedsføringsstrategi
Har du ikke allerede nu sat dig ind i hvad content marketing er, så bør du gøre det lynhurtigt. Content marketing er nemlig den metode de fleste bruger til at markedsføre produkter og services online. Hvem ved, måske kan content marketing blive brugbart for dig og dit job men lige nu skal det handle om dine børn.
Eksponering for digital storytelling
At content marketing er blevet så populær en markedsføringsstrategi, betyder nemlig at dine børn hver dag udsættes for digital storytelling på nettet. Det er et mix-match af historier og budskaber, fortalt gennem billeder, video og tekstforfatning i form af artikler og blogindlæg. Disse budskaber og historier forsøger at sælge noget til dit barn og der er altså ikke nogen, der har sørget for at læse korrektur på det forinden. Dit barn bliver simpelthen eksponeret for råmaterialet.
En kritisk sans
Og hvad betyder det så for dit barn og hvad betyder det for dig? Jo. De fleste forældre forsøger at holde nogenlunde kontrol over hvad deres barn udsættes for. Internettet har dog gjort det en hel del svære. Det betyder at du skal være mere på vagt og tale med dit barn om, hvordan han eller hun skal opføre sig på nettet. Forsøg at lære dit barn, at alt hvad han eller hun læser, skal tages med et gran salt.
Oversatte hjemmesider
Særligt reklametekster fra udlandet vil forsøge at forføre dit barn til at blive interesseret i et produkt. Nogle gange er dette på et sandfærdigt grundlag, andre gange på en falsk baggrund. Når en udenlandsk hjemmeside skal virke i eksempelvis Danmark gennemgår siden en række oversættelser. Disse kan være både gode og dårlige. Måske får den tekstforfatter, der har til opgave at oversætte teksten det hele med. Måske gør vedkommende ikke. Det er derfor utrolig vigtigt at du taler med dit barn om at være særlig opmærksom på hjemmesider og sociale kanaler, der promoverer udenlandske budskaber eller produkter.
Følg din mavefornemmelse og tag de forhåndsregler, der føles rigtige for dit barn og dig selv.