Alle forældre kan nikke genkendende til den udfordring, det kan være at holde hjemmet rent, når man har små børn. Heldigvis findes der en løsning, der gør det meget nemmere at holde børnenes hænder rene.

Lad børn være børn

Børn elsker at udforske nye ting og har især svært ved at holde fingrene fra spændende materialer og overflader. Dette er helt naturligt og ikke noget, man behøver at forhindre. Det kan dog gøre det svært at holde hjemmet frit for beskidte hånd- og fingeraftryk, samt at holde bakterierne på afstand.

Let at vaske hænder

Det kan være vanskeligt for små børn at lære at vaske hænderne grundigt nok uden, at det bare resulterer i ét stort kaos med sæbe og snavs. Men heldigvis behøver det ikke at være sådan.

Med en automatisk sæbedispenser er det let for børnene at lære at vaske hænderne, og det gør det nemmere for forældrene at holde hjemmet rent. Se mere om den flotte og praktiske sæbedispenser.

Selv for voksne er dispenseren en fordel, da den både er hurtig og kan betjenes med én hånd. Og med det pæne og stilrene design behøver I heller ikke at gå på kompromis med jeres indretning.

Børnevenlig løsning

Sæbedispenseren doserer den rette mængde, og I kan selv vælge, hvilken flydende håndsæbe, I vil fylde på, så I slipper for uønskede og skadelige kemikalier. Barnet skal bare holde hånden frem, og det høje design gør det nemt selv for dem med store armbevægelser.

Slut med sæbebarer, der let kan tabes, eller sæbedispensere, der enten er for høje eller hårde for et barn at trykke ned på. Med den automatiske dispenser kan selv de mindste børn let klare sig selv. Det gør det både nemmere for jer som forældre at holde hjemmet rent og at holde børnene sunde og raske.

(sponsoreret indhold)

Den kan tære meget på forældretålmodigheden, når barnet igen og igen ikke vil i seng, eller når barnet klager over, at det ikke kan sove og igen og igen kommer ind i forældresengen.

Der findes ingen gylden nøgle, der kan løse hverken børns eller voksnes problemer med søvnløshed – ej heller kan vi bare lige slukke for tanker og bekymringer, der rumsterer rundt i hovedet efter en lang dag.

Men der er forskellige, ganske konkrete tiltag, som du kan gøre for at forbedre søvnmønsteret for barnet såvel som dig selv, og gøre sengetiden til en mindre urolig begivenhed.

Ritualer sikrer roen

Ro er et arbejde, som man løbende skal skænke opmærksomhed og tid – og det tager tid at opbygge gode rutiner i barnets liv, hvis der har været uro i en periode. Sørg derfor så vidt muligt at holde dig til en bestemt “drejebog” for sengetiden. Det kan være, at barnet gerne vil lege om aftenen og derfor har svært ved at blive afbrudt lige pludselig… ja – du kender helt sikkert denne situation, så den vil vi ikke beskrive yderligere!

Sørg i stedet for at barnet altid ved, at legen ender på et bestemt tidspunkt, som det føler, at det har noget at skulle have sagt om. I kan introducere et æggeur, der ringer 3 gange inden sengetid, så barnet får en mere konkret oplevelse af tid og bliver mindet om, at det snart skal ind i sengen. Du kan også lave en aftenrutine med en bestemt leg mellem du og barnet, som leder hen til tandbørstning og nattøj.

Mental balance med kosttilskud

Der er et væld af gode tilskud, som du kan introducere i barnets kost, hvis du vil styrke den mentale balance og opbygge en solid, fysisk ro indefra. Det kan anbefales at du undersøger forskellige naturprodukter med urter og olier såsom den 100% naturlige CBD-olie og diverse beroligende urtetilskud med kamille, baldrian og lavendel. Disse rene tilskud beroliger nervesystemet ad helt naturlig vej og har modsat traditionel medicin ingen nævneværdige bivirkninger. Som et eksempel oplever de fleste mærkbart mindre uro i kroppen ved sengetid efter en periode på 1-2 uger med dagligt indtag af CBD olie i kapsler, så med disse effektive og rene former for kosttilskud  er det altså ganske nemt opnå en bedre søvn,.

Tal om søvn og gør situationen ufarlig

Sidst men ikke mindst er det helt centralt at du bruger energi på at  “afmontere” det farlige, som der fra barnets synsvinkel, er ved sovesituationen. Barnet kan være bange for at være alene, for monstre eller for at det ikke vågner igen. Lyt til barnet og tag dets frygt seriøst – det værste man kan gøre er at prøve at slå det hen som pjat, for på den måde får barnet aldrig mulighed for at gå ind og bearbejde sin frygt. Kom i stedet barnet i møde og lær det at stille sig rationelt over for sin angst, eller lav i samarbejde med barnet nogle tryghedsskabende ritualer. Mange forældre og børn får endda ekstra sjov ud af at forsøge at blive rigtig gode venner med monsteret i skabet og få en god snak med monsteret.

Der findes et væld af sjove, finurlige og kloge børnebøger, som kan hjælpe på at få sengetiden til at glide nemmere – og monsteret under sengen til at blive ganske ufarligt! – så det er blot at gå på eventyr og sammen finde jeres favoritter.

(sponsoreret indhold)

Børn i mistrivsel af den ene eller anden art er noget, der rammer de fleste lige i hjertet. Mistrivsel kan være alt fra mobning til alvorligt misbrug af seksuel eller voldelig karakter.

Her i Danmark anses det som borgerpligt at underrette de sociale myndigheder, hvis vi får kendskab til et barn, der lever i alvorlig mistrivsel. Faktum er, at jo hurtigere man reagerer, desto mindre er sandsynligheden for at barnet kommer til at leve med seriøse traumer senere hen i livet.

Det seneste årti har der været stort fokus på mobning helt ned til børnehavealderen. Flere institutioner sætter derfor en ære i at bruge forebyggende antimobnings-redskaber og fra en tidlig alder lære børnene at være tolerante, empatiske og at behandle hinanden fair – osse på trods af temperament og forskellighed.

Hvis man er forældre til et barn, der bliver udsat for mobning, er det vigtigt at gribe ind hurtigst muligt. Start med at konkretisere problemet. Foregår mobningen i skolegården, i timerne eller til fritidsaktiviteten? Og af hvilken karakter er mobningen? Børn der udsættes for omfattende mobning i deres barndom, kan resten af livet forblive psykisk påvirkede af disse grove hændelser eller hårde perioder. Det kan også udmunde i fysiske lidelser såsom mavesmerter eller kronisk hovedpine. Tag en alvorlig snak med barnets lærere samt forældrene til de børn, der mobber dit barn. Hvis utallige indgreb ikke ændrer ved situationen kan en flytning til en anden skole blive sidste udvej. Det kræver måske, at I som forældre er nødt til at købe en ekstra bil, hvis barnet vil få betydeligt længere i skole. Hvis det kniber med at finde plads i budgettet til en sådan uforudset, men praktisk investering, kan du lige her læse om dine muligheder for et billån – Du kan blandt andet benytte dig af denne side https://laaneberegneren.dk/billaan/ til at se dine muligheder for billån.

Din vigtigste opgave som mor eller far til et barn, der er offer for mobning, er at vise ham eller hende, at du altid vil være der og støtte med det, barnet har brug for for at komme godt videre. Fortæl dit barn, at det er helt perfekt, som det er, og at det vigtigste her i livet er at være god ved andre. Opbyg og vedligehold det stærke tillidsbånd mellem dig og dit barn, så du sikrer dig, at du altid kender sandheden om situationens omfang – intet gør så ondt, som at tænke på, hvis ens barn må gå alene med tunge tanker og hårde oplevelser.

(sponsoreret indhold)

Flere og flere børn bliver desværre overvægtige, og det har selvfølgelig som udgangspunkt noget at gøre med den madkultur, som dagens stressede samfund præger os alle med. Sulten er stor og det skal gå stærk, når vi kommer hjem fra en lang dag på arbejde eller i skole – og oftere og oftere er der kun lige tid til nemme, men kalorietunge godter fra frysedisken. Hertil kommer de mange søde sager, som bl.a. byder sig billigt til fra supermarkedets bake-off afdeling og som desværre erstatter madpakken for mange lidt ældre skolebørn.

Hører dit barn til i den buttede kategori, så er der selvsagt større risiko for at det vil opleve at få sat negative prædikater på sig, som drejer sig om dets krop. Det er enormt svært for børn, såvel som voksne, at forholde sig til at få kritik for sit ydre – man kan jo som udgangspunkt ikke gøre for, at man ser ud på en bestemt måde. I forhold til vægt er det selvfølgelig noget, man over tid kan ændre på – men for et barn er dette svært at forholde sig til. Udvikler situationen sig til mobning, så er en ond cirkel startet, hvor et barn, som helt sundt og naturligt har en glæde for mad, ubevidst kan begynde at bruge maden som trøst, hvilket over tid kan udvikles til overspisning.

Derfor må man som forælder være opmærksom ikke blot på barnets individuelle vaner og præferencer, men også være åben omkring at diskutere disse vaner. På den måde kan I sammen både italesætte overvægtsproblemet, og samtidig finde på gode aktiviteter, der bringer glæde i barnets hverdag.

Er barnet glad for mad og har lyst til at nørde madlavning, hvorfor så ikke sætte jer for at øve jer i at lave sund og nem vegetarmad? Og husk at være et godt forbillede selv – vegetariske retter ikke for kaniner, men en dybt nødvendig del af et vægttab, der holder!

Hvis barnet har tendens til tvangshandlinger og selvskade gennem fx overspisning, er det alpha-omega, at du snakker åbent og frit om den skam, barnet oplever, når det ikke kan kontrollere sig selv i forhold til maden. Det kan være en svær og smertefuld samtale at skulle tage og en samtale man må forberede sig godt til. Børnetelefonen har mange professionelt funderede og konstruktivt orienterede handleplaner, som i øjenhøjde med barnet italesætter mange former for selvskade. Hent inspiration til den svære samtale og sæt dig eventuelt ned sammen med barnet og gå hjemmesidens relevante emner og gode råd igennem.